Təlim metodları anlayışı, onların təsnifatı

Təlimin səmərə və keyfiyyəti metodların düzgün seçilib tətbiq edilməsi ilə sıx bağlıdır. Qeyri-səmərəli metodlarla yüksək təlim-tərbiyə nəticələrinə nail olmaq mümkün deyildir.
"Metod" yunan sözü olub, nəyəsə nail olmaq yolu deməkdir (pedaqoji ədəbiyyatda metodla yanaşı, ərəb sözü olan "üsul" termini də işlədilir). Təlim metodları qarşıda duran didaktik məqsədə nail olmaq üçün istifadə olunan yollara deyilir.
Təlim metodu bütöv təlim prosesinin ünsürlərindən biri olub, digər ünsürlərlə vəhdətdə çıxış edir. O, təlimin məqsəd və məzmununa xidmət göstərir: məqsəd və məzmun dəyişdikdə metod da dəyişir.
Metod öz təbiətinə görə mürəkkəb və çoxcəhətli anlayışdır. Hər bir metod özündə müxtəlif tərzləri (priyomları) birləşdirir. Tərz metodun tərkib hissəsi, onun bir ünsürüdür. Məsələn, müsahibə metodu zamanı müəllim müxtəlif tərzlərdən istifadə edir: suallar qoyur, səhv cavabları islah edir, nəticələr çıxarır.
Təlim metodları çoxdur (100-dək). Onların təsnifatında vahidlik yoxdur. Pedaqoji ədəbiyyatda təlim metodlarının müxtəlif təsnifatı irəli sürülmüşdür:
- bilik mənbələrinə görə: söz, əyani və praktik metodlar;
- didaktik vəzifəyə görə: yeni biliyin verilməsi, bilik və bacarıqların möhkəmləndirilməsi, yoxlanması metodları;
- şagirdlərin dərketmə fəaliyyətinə görə: izahlı-illüstrativ, reproduktiv, problemli şərh, qismən axtarış və evristik, tədqiqatçılıq metodları;
- təlimin mərhələlərinə görə (N.Kazımov): yeni tədris materialının əsasən qavranmasına xidmət edən üsullar; bilik, bacarıq və vərdişlərin əsasən formalaşmasına xidmət edən üsullar; bilik, bacarıq və vərdişlərin əsasən tətbiqinə xidmət edən üsullar; təlimdə müvəffəqiyyətə nəzarət üsulları.
Təlim metodlarının təsnifatı məsələsinin düzgün həlli onların təlim prosesindəki mövqeyi və rolunu, bu prosesdəki digər komponentlərlə əlaqəsini müəyyənləşdirməklə sıx bağlıdır. Təlimdə məqsədin bütün komponentləri şərtləndirməsi barədə qanundan göründüyü kimi, metod ilk növbədə məqsədə xidmət edir və onunla müəyyənləşir: "məqsəd, qanun kimi, fəaliyyətin metod və vasitələrini müəyyən edir" (K.Marks).
Təlimin başlıca məqsədi şagirdlərin şüurunda dünyanın düzgün, dolğun mənzərəsini yaratmaqdan, onların intellektual inkişafını və tərbiyəsini təmin etməkdən ibarətdir. Dünyanın şüurda əks etdirilməsi isə özünə məxsus formalarda - təsəvvürlər, anlayışlar və qanunlar formasında həyata keçirilir. Təlim metodları məhz bu məqsədə xidmət etməlidir. Təlimdə bu məqsədlə yanaşı, bacarıq və vərdişlər yaratmaq, habelə nəzarət məqsədi də həyata keçirilir.
Əsas didaktik məqsədlərə müvafiq olaraq təlim metodlarını aşağıdakı kimi təsnif etmək olar.


Didaktik məqsədlər

Təlim metodları

1. Təsəvvürlərin formalaşdırılması (qavrama)

1. Təsəvvürlərin formalaşdırılması (qavrama) metodları

2. Nəzəri biliyin (anlayış və qanunların) mənimsədilməsi (anlama)

2. Nəzəri biliyin (anlayış və qanunların) mənimsədilməsi (anlama) metodları

3. Bacarıq və vərdişlərin formalaşdırılması (tətbiqetmə)

3. Bacarıq və vərdişlərin formalaşdırılması (tətbiqetmə) metodları

4. Bilik, bacarıq və vərdişlərin yoxlanması (nəzarət)

4. Təlimdə nəzarət metodları


Bu təsnifat şərtidir, çünki təlim prosesində bütün metodlar qarşılıqlı əlaqədə çıxış edir.

0 şərh