Qara dəliklər haqqında bilmədiyiniz 7 fakt

Kosmosun sirləri həmişə insanları heyran etmişdir, xüsusilə də qara dəliklər kimi anlaşılmaz və qaranlıq cisimlər. Bu yazıda, qara dəliklərin ən maraqlı və az bilinən cəhətlərini araşdıracağıq.

1. Qara dəliklərin mahiyyəti

Qara dəliklər, kainatda mövcud olan ən qəribə və qarışıq kosmik cisimlərdən biridir. Onların cazibə qüvvəsi o qədər güclüdür ki, heç işıq belə qaça bilməz. Bu fakt onları kainatın ən maraqlı obyektlərindən birinə çevirir. Qara dəliklərin əsas xüsusiyyəti, onların hadisə üfüqüdür, yəni bir nöqtədən sonra heç bir şey, hətta işıq belə qaçmaq imkanı tapa bilmir. Bu xüsusiyyətləri onları astronomların və fiziklərin araşdırmaqda davam etdikləri bir mövzu halına gətirir.

2. Nə zaman kəşf edilmişdir?

Qara dəliklərin varlığı ilk dəfə 20-ci əsrin əvvəllərində Albert Enşteynin nisbiyyət nəzəriyyəsi ilə nəzəri olaraq təklif edilmişdir. Lakin onların real olub-olmadığı uzun müddət müzakirə mövzusu olmuşdur. Əslində, qara dəliklərin varlığını təsdiqləyən ilk müşahidələr 1960-cı illərdə edilmişdir. Bu müşahidələr, radio teleskopları və digər kosmik alətlərin inkişafı ilə mümkün olmuşdur. Qara dəliklər haqqında ən mühüm kəşflərdən biri 2019-cu ildə Event Horizon Telescope (EHT) tərəfindən ilk dəfə qara dəliyin fotoşəklinin çəkilməsi olmuşdur.

3. Qara dəliklərin ölçüləri

Qara dəliklərin ölçüləri çox fərqlidir və onlar «ulduz kütləli» və «supermassiv» olmaqla iki əsas qrupa ayrılır. Ulduz kütləli qara dəliklər adlarından da göründüyü kimi, ulduzların ölümündən sonra yaranır və kütlələri günəşin kütləsindən bir neçə dəfə böyük olur. Əksinə, supermassiv qara dəliklər, milyonlarla və ya hətta milyardlarla günəş kütləsində ola bilər və adətən qalaktikaların mərkəzlərində yerləşir. Bu qara dəliklərin ölçüsü və kütləsi onların qalaktikalar üçün nə qədər mühüm olduğunu göstərir. Onların qalaktikanın dinamikasına təsiri qalaktikanın formalaşmasından tutmuş, ulduzların hərəkətlərinə qədər geniş bir spektrdə müşahidə edilir.

4. Qara dəliklər və zaman kənarlığı

Qara dəliklərin cazibə qüvvəsi zamanın özü üzərində də təsir göstərir. Albert Einsteinin nisbiyyət nəzəriyyəsinə görə güclü cazibə qüvvəsi zamanı yavaşlatmaq qabiliyyətinə malikdir. Bu fenomen, qara dəliklərin yaxınlığında daha aydın şəkildə müşahidə edilir. Qara dəliklərin yaxınlığında zaman, uzaqda olan bir müşahidəçi üçün daha yavaş keçir. Bu, qara dəliklərin yalnızca maddi cisimlərə deyil, həm də zaman-məkanın quruluşuna təsir etdiyini göstərir.

5. Qara dəliklər və qalaktikalar

Qalaktikaların mərkəzində yerləşən supermassiv qara dəliklər, bu qalaktikaların kainatında əhəmiyyətli rol oynayır. Qalaktikaların mərkəzindəki bu qara dəliklər, ulduzların və qazın hərəkətlərinə təsir edir və bəzən aktiv qalaktika nüvələri kimi müşahidə olunurlar. Bu nüvələr, qara dəliklər tərəfindən udulmuş maddənin yüksək enerjili şüalanmasını yayır və bu da kosmosun dərinliklərindəki müşahidələr üçün əhəmiyyətli bir mənbədir.

6. Qara dəliklərin yaradılması

Qara dəliklər ulduzların ömrünün sonunda yaranır. Xüsusilə də günəşdən çox daha böyük kütləyə sahib ulduzlar ömürlərinin sonunda supernova partlaması ilə qara dəliyə çevrilə bilər. Bu proses zamanı ulduzun daxili hissələri çökməyə başlayır və nəticədə qara dəlik yaranır. Bu mürəkkəb proses ulduzun qalan kütləsi və ölçüsünə bağlıdır və astronomlar hələ də bu prosesin tam detallarını araşdırmaqdadır.

7. Qara dəliklərdən işıq sızması mümkündürmü?

Qara dəliklərin cazibə qüvvəsi, hətta işığın da sızmasına imkan verməz. Lakin, Stephen Hawking'in ortaya qoyduğu «Hawking şüalanması» nəzəriyyəsi, qara dəliklərin həqiqətən də kiçik hissəciklər şəklində enerji yaydığını öncədən görür. Bu, qara dəliklərin tamamilə «qara» olmadığını və zəif də olsa şüalanma edə biləcəyini göstərir. Bu fenomen, qara dəliklərin təbiəti və işləmə prinsipləri haqqında yeni suallar yaradır və fizikləri bu möcüzə daha dərin araşdırmağa təşviq edir. Hawking şüalanması, qara dəliklərin yavaş-yavaş buxarlanaraq itə biləcəyini də göstərir, bu da uzun müddətli kainatın dinamikasında əhəmiyyətli bir rol oynaya bilər.

Nəticə

Qara dəliklər, fizika və astronomiyanın ən heyranedici mövzularından biri olaraq qalır. Onlar həm kainatın quruluşu, həm də zaman və məkanın təbiəti haqqında sualları ortaya qoyur. Qara dəliklərin tədqiqi, yeni texnologiyaların və nəzəriyyələrin inkişafına səbəb olub və gələcəkdə bu mövzu üzrə daha çox kəşflər ediləcəyini vəd edir. Qara dəliklər, kainatın dərinliklərindəki bu qaranlıq və qəribə obyektlər, elmi tədqiqatın və insanın təfəkkürünün həmişə bir hissəsi olacaq.

 

0 şərh