Borderline şəxsiyyət pozuntusu

Borderline şəxsiyyət pozuntusu

Borderline, sərhəd şəxsiyyət pozuntusu olaraq da bilinir, insanlara ciddi zərər verə biləcək bir psixoloji xəstəlikdir. Dəstək olmadan sərhəddəki narahatlığı aradan qaldırmaq mümkün deyil. Bipolyar pozuntu kimi özünü göstərən borderline ani əhval-ruhiyyə və vəziyyət dəyişikliklərinə əsaslanır. Çox vaxt bipolyar pozuntu ilə qarışdırılan bu vəziyyət əslində bipolyar pozuntuya çox bənzəyir və qarışdırmaq mümkündür. Əsas quruluşuna görə sərhəd və bipolyar pozuntunu bir-birindən ayırmaq mümkündür.


Borderline şəxsiyyət pozuntusu nədir?

Borderline şəxsiyyət pozuntusu ümumiyyətlə şəxsiyyət pozuntusudur. İnsanın özü haqqında aydın təsəvvürləri yoxdur, duyğuları uyğunsuzdur. Bipolyar pozğuntuya yaxın bir psixoloji pozuntu olan sərhəd şəxsiyyət pozuntusu xüsusilə gənclərdə görülməyə başlayır. Yaş artdıqca, tədricən təsirini artırır.

Dissosiativ simptomlarla özünü göstərən sərhəd şəxsiyyət pozuntusu da həddindən artıq reaksiyaya səbəb olur. Hər bir duyğu ifrat dərəcədə yaşanır. İnsanlar çox sevincli bir xoşbəxtlik dövrü, sonra çox dağıdıcı bir kədər dövrü yaşaya bilərlər. Eynilə qəzəb, sevinc, ümidsizlik kimi bir çox duyğular da sıx şəkildə yaşanır.

Sərhəd şəxsiyyət pozuntusu olan, kövrək bir güvən duyğusu olan insanlar, dəyər verdikləri insana az qala pərəstiş edirlər. Mənfi tərəflərini görməkdən qaçır. Onun sevgisini və etibarını qazanmaq üçün əllərindən gələni edirlər. Əgər onlara qarşılıq verilməsə, dəyər verdikləri və ibadət etdikləri insan onlar üçün düşmənə çevrilə bilər. Bu vəziyyət insanların hissləri üçün çox təhlükəli və dağıdıcıdır.

Borderline şəxsiyyət pozuntusunun simptomları

BPD diaqnozu qoyulmuş insanlarda qəfil əhval dəyişiklikləri baş verir. Bu insanlar çox vaxt həyatdakı rollarını şübhə altına alırlar. Digər tərəfdən, onlar da reallıq itkisini yaşayırlar. Daim həyat haqqında sual verirlər.

Digər tərəfdən, insanın düşüncə prosesi o qədər sürətlə davam edir ki, insanın dəyər mühakimələri dəyişir. Borderline şəxsiyyət pozuntusu insanın boz sahələri görməsini maneə törədir. Belə insanların fikrincə, ortaya çıxan vəziyyət ya yaxşı, ya da pisdir. Onlar üçün orta vəziyyət yoxdur.

Buna görə də onların vəziyyətlə bağlı fikirləri birdən dəyişir. Onların insanlarla münasibətləri də belədir. Bir gün sonra, bir gün əvvəl çox səmimi olduğu insana qarşı şiddətli qəzəb hiss edə bilər. Bu vəziyyət ikitərəfli münasibətlərin qeyri-sabit olmasına səbəb olur.

Duyğularını çox uzaqlarda yaşayır.

Mənlik mənasında qəfil dəyişiklik baş verir.
Bəzi insanlarda intihar düşüncələri olur.
Riskli davranışlar artır (sürət, qorunmayan cinsi əlaqə, qumar, həddindən artıq xərcləmə, artan maddə və spirt istifadəsi).
Əhval-ruhiyyənin qəfil dəyişməsi (birdən xoşbəxt, qəfil bədbəxt və s.) olur.
Yaşadığı vəziyyətlər qarşısında şiddətli qəzəb yaranır və bu vəziyyət hirs nəzarət pozğunluğuna səbəb olur.
Ətrafındakı binalara etibar etməkdə çətinlik çəkir.

Borderline şəxsiyyət pozuntusuna nə səbəb olur?

Şəxsiyyət pozuntularından biri olan sərhəd şəxsiyyət pozuntusu müxtəlif səbəblərdən meydana gələ bilər. Sərhəd xəttinin yaranması ətraf mühit, genetik və fərdi amillərə görə mümkündür. Bu səbəblə sərhəd şəxsiyyət pozuntusu tək bir səbəbə görə görülmür. Sərhəd xətti müxtəlif pozuntular və ya vəziyyətlər bir araya gəldikdə də yarana bilər.

Genetik faktorlara görə borderline şəxsiyyət pozuntusu

Sərhəd şəxsiyyət pozuntusunun genetik əsası olduğu müşahidə edilmişdir. Birinci dərəcəli sərhədə yaxın şəxsiyyət pozuntusu varsa, insanda görünmə riski var. Ətraf mühit faktorlarından uzaq durmaqla bu vəziyyətin yaranma ehtimalını azaltmaq mümkündür. Xüsusilə, genetik meylli insanlar ətraf mühit faktorlarından uzaq dururlar ki, bu da bu xəstəliyin riskini azalda bilər.

Struktur faktorlar və borderline şəxsiyyət pozuntusu

Sərhəd şəxsiyyət pozuntusu olan insanların beyin strukturlarında funksional və struktur fərqlərin olduğu müşahidə edilmişdir. Bu fərqlərin sərhəd şəxsiyyət pozuntusunun ortaya çıxmasında təsirli ola biləcəyi müşahidə edilmişdir. Bununla belə, tədqiqatlar bu struktur və funksional fərqlərin xəstəliyin gedişatına nə dərəcədə təsir etdiyini hələ aşkar etməyib.

İnsanların beynindəki müxtəlif vəziyyətlər bu pozğunluğa səbəb ola bilər. Ancaq bir çox pozğunluqlarda olduğu kimi, sərhəd şəxsiyyət pozğunluğunda da pozğunluğun ortaya çıxması üçün tək bir faktor kifayət olmaya bilər.

Ətraf mühit faktorları və sərhəd şəxsiyyət pozuntusu

İnsanların sərhədsiz şəxsiyyət pozuntusuna sahib olması müxtəlif ətraf mühit faktorları ilə bağlı ola bilər. İctimai əlaqələr, mədəni bağlar, yaşayış mühiti, ailə, dostlar, hər cür hadisələr sərhəd pozuntusunun ortaya çıxmasına səbəb ola bilər. Xüsusilə travmatik hadisələr ön plana çıxır. Demək olar ki, hər bir psixoloji pozuntuda böyük əhəmiyyət kəsb edən travmatik hadisələr həm də sərhəd xəttinin dəstəkləyicisidir. İnsanların travmatik hadisələr yaşadıqdan sonra dəstək alması çox vacibdir. Əks halda, travmatik hadisələr müxtəlif psixoloji pozuntulara səbəb ola bilər.

Aşağıdakı ətraf mühit amilləri sərhəd şəxsiyyət pozuntusuna səbəb ola bilər:
  • Uşaqlıqda etinasızlıq
  • Təcavüz, zorlama və cinsi istismara məruz qalma
  • Tərk etmə
  • Böyük itkilər yaşamaq
  • Travmatik hadisələrin yaşanması
  • Uzunmüddətli mənfi vəziyyətlərə məruz qalma
  • Zorakılığa məruz qalma

Borderline şəxsiyyət pozuntusunun simptomları

Borderline şəxsiyyət pozuntusu bir çox fərqli simptoma malikdir. Bu simptomlardan beşinin ağır olması sərhəd şəxsiyyət pozuntusunun göstəricisi hesab olunur. Bəs bu simptomlar nədir?

Tərk edilmək və tək qalmaq qorxusu

Sərhəd şəxsiyyət pozuntusu olan insanlar çox vaxt tərk edilməkdən və tək qalmaqdan qorxurlar. Bu səbəblə sevdikləri və ya itirməkdən qorxduqları insanlara qucaqlaşma və buna bənzər davranışlar göstərə bilərlər. Onlara tək qalmaq və tərk edilmiş olmaq qorxuları barədə daima danışa bilərlər. Bundan əlavə, insanlar tərk ediləcəyini düşündükləri üçün çox vaxt sosial münasibətlərini böyük ölçüdə zədələyirlər.

Tərk edilmə qorxusu yalnız romantik münasibətlərdə görünmür. Bundan əlavə, insanlar dostluqlarında tərk edilmə qorxusu yaşaya bilərlər. Ailə tərəfindən tərk edilmək və ya dostlar tərəfindən tək qalmaq qorxusu mümkündür. Xüsusən də dostlarının onu istəmədiyi düşüncəsi insanı daim yorur. Bu cür düşüncələr insanı ictimai münasibətdən, gündəlik həyatdan, sağlam düşüncədən çəkindirir.

Uyğun olmayan dəyər

Sərhəd şəxsiyyət pozuntusu olan insanlar ətrafdakıların bəzilərini yüksək dərəcədə tərifləyirlər. Onları qiymətləndirir və yaxşı xarakter xüsusiyyətlərinə sahib olduqlarını düşünür. Bundan əlavə, digər insanların dəyərsiz olduğunu və onların pis niyyətli olduğunu söyləyir. Bu da zamanla dəyişə bilər. Məsələn, bir vaxtlar çox uca olan insanlar tezliklə alçaldılmış kimi görünə bilərlər. Eynilə, alçaldılan və dəyərsiz görünən insanlar tezliklə çox dəyərli görülən əhəmiyyətli insanlar kimi sevilməyə başlaya bilərlər.

Anlaşıldığı kimi, sərhədsiz şəxsiyyət pozuntusu olan insanlar ətrafdakıları qeyri-sabit şəkildə qiymətləndirirlər. Onlar yeni tanış olduqları insanları çox yaxın dost kimi görə bilərlər. Eynilə, tanış olduqları insanlar onlar üçün çox dəyərli və əhəmiyyətli ola bilər. Bu, yanlış bir vəziyyət kimi görünməsə də, ictimai münasibətlər üçün təhlükəli ola biləcək bir vəziyyətdir.
Qeyri-ardıcıl dəyər verən sərhəd şəxsiyyət pozğunluğu olan insanlar yalnız sosial mühitlərinə mənfi təsir göstərmirlər. Eyni zamanda, o, real əlaqələr qura bilməyəcək. Dəyərli gördüyü insanlar hətta bir neçə dəfə gördüyü insanlar da ola bilər. Bu, əslində real sosial münasibətlərin qurulmasına mane olur.

Mədəni və mənəvi dəyişikliklər

Zamanla insanlarda mədəni-mənəvi dəyişikliklər müşahidə olunmağa başlayır. Bu mədəni və əxlaqi dəyişikliklər çox qəfil baş verə biləcək çox radikal dəyişikliklər ola bilər. Məsələn, qısa müddətdə müxtəlif əxlaqi dəyərlərdən heç bir səbəb olmadan imtina edilə bilər. Bu cür davranış heç bir səbəb olmadan baş verə bilər. Qəbul edilmiş mədəniyyət qısa müddətdə tərk edilə bilər. Başqa bir mədəniyyətlə iç-içə olmasa belə qəbul edilə bilər. Bu hallar insanların özünü əks etdirməsinə mane olur. Onlar özlərini fərqli bir insan kimi aparmağa başlayırlar.

Zərərli hərəkətlər

Sərhəd şəxsiyyət pozuntusu olan insanlar şüursuz və ya şüurlu şəkildə bir çox zərərli hərəkətlər edə bilərlər. Bunlar mütləq fiziki zərər verən hərəkətlər deyil. İnsanlar çox pul xərcləməyə meylli ola bilərlər. Eynilə, o, işə getməkdən yayına bilər. Ola bilsin ki, sosial həyatlarına zərər verən işlər görürlər. Bunlara əlavə olaraq, fərqində olmadan fiziki mənada zərərli davranışlar da edə bilərlər. Məsələn, şiddətli və aqressiv cinsi əlaqəyə meylli ola bilərlər. Onlar yemək yeyə və sonra qusmağa və ya maddə istifadəsinə müraciət edə bilərlər.
İnsanın öz xarakterinə zidd olsa belə bəzi hərəkətlər etdiyi müşahidə edilə bilər. Bu müxtəlif növ zərərverici hərəkətlər də yaxşı nümunədir. Xüsusən də insanların maddələrdən istifadə etmələri və çoxlu pul xərcləmələri onların bilmədən özlərinə zərər vurmalarına səbəb olur. Bu cür hərəkətlər yaxın ətraf tərəfindən görüləndə onlara psixoloji yardım üçün dəstək göstərilməlidir.

İntihar Fikirləri

İnsanlarda sərhəd şəxsiyyət pozuntusu olduqda, intihar düşüncələri də ola bilər. İnsanların depressiv dövrdə intihar düşüncələri keçirməsi və sonra intihara cəhd etməsi mümkündür. Bu səbəblə özünü kəsmək, müəyyən hissələri yandırmaq, əlləri qapıya sıxmaq və buna bənzər yerlərdə davranışlar sərgilənə bilər. Bu cür davranışlar insanların intihara meylli hərəkət etdiyini göstərir.

İnsanlar özlərinə ciddi zərər verə bilərlər. Məsələn, özlərini hərəkətdə olan avtomobilin qarşısına ata, bədənlərinin kritik hissələrini kəsə bilərlər. Onların hündür yerdən tullanmaq meyli ola bilər, başqalarının döyülməsinə cəhd edə bilərlər. Bu davranış növlərinin hər biri ölümlə nəticələnə biləcək qəzalara səbəb olur. Buna görə də olduqca təhlükəlidir. Sərhəd şəxsiyyət pozuntusunun bu nöqtəyə keçməzdən əvvəl müalicəsi və nəzarəti çox vacibdir.

Borderline şəxsiyyət pozuntusu necə müalicə olunur?

Sərhəd şəxsiyyət pozuntusunun müalicəsi psixoterapiyadır. Psixoterapiya zamanı insanların emosional vəziyyətləri ani qara və ya ağ düşüncələrdən fərqli ölçülərə qədər inkişaf edə bilər. Bu yolla, ani keçici aydın əhval pozuntularını təhlil etmək mümkün ola bilər.
Psixoterapiya zamanı insanların niyə sərhəd şəxsiyyət pozuntusunu inkişaf etdirdiklərini başa düşmək olar. Simptomları və amilləri izləyərək, psixoterapiya seansları buna uyğun formalaşdırılır. Bu sayədə boderline şəxsiyyət pozuntusunda görülən hər cür mənfi təsirdən uzaq durmaq mümkün ola bilər.
Sərhəd şəxsiyyət pozuntusunda yalnız dərman müalicəsi üstünlük verilmir. Tək başına dərman terapiyasına üstünlük vermək şəxsiyyət pozuntusuna dəstək verməyəcək. Müəyyən bir nöqtədə, insanın emosional vəziyyətini tarazlaşdırmaq üçün psixoterapiya seansları ilə birlikdə narkotik müalicəyə üstünlük verilə bilər. Bununla belə, tək dərman terapiyasına üstünlük verilmir.
 

0 şərh